Zasady bezpieczeństwa oraz organizacja działań podczas zabezpieczania lądowania śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
Śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
MI 2 plus
Wyposażenie śmigłowca:
• Max. ilość osób na pokładzie -5 • Max. ilość paliwa – 840 l JET A-l (nafta lotnicza) • Dwie butle tlenowe: 5 l oraz 2 l
AGUSTA 109
Wyposażenie śmigłowca:
• Max. ilość osób na pokładzie -5 • Max. ilość paliwa – 1605 l JET A-l (nafta lotnicza) • Dwie butle tlenowe: 5 l oraz 2 l
Strefy niebezpieczne wokół śmigłowca:
Pamiętaj!
• NIE podchodź do śmigłowca. • Zbliżając się do śmigłowca podchodź do niego z boku zgodnie z oznaczonymi powyżej strefami bezpieczeństwa! • Uważaj na wirujące łopaty i śmigło ogonowe. • Nigdy nie przechodź w rejonie śmigła ogonowego śmigłowca! • Nigdy nie podchodź do śmigłowca od strony wznoszącego się zbocza! • Uważaj na łopaty wirnika nośnego! • Po przekazaniu pacjenta kontakt z załogą nawiązuj tylko radiowo lub wizualnie - nie zbliżaj się do śmigłowca. • Chroń oczy przed unoszącym się pyłem i zanieczyszczeniami. • Zabezpiecz lub usuń wszystkie luźne przedmioty mogące unieść się w strumieniu powietrza w rejonie lądowiska, zamknij drzwi karetki lub wozu bojowego. • Nie pal w odległości mniejszej, niż 50 metrów od śmigłowca.
Zagrożenia występujące w trakcie przyziemienia:
• Podmuch od pracującego wirnika, może spowodować poderwanie luźnych przedmiotów (np. pościeli z noszy, folii, śniegu kurzu), stanowi to zagrożenie zarówno dla przyjmujących jak i śmigłowca. • Uderzenie łopatą wirnika nośnego. • Uderzenie łopatą śmigła ogonowego. • Elektryczność statyczna – istnieje możliwość porażenia prądem. • Hałas - uniemożliwia wydawanie poleceń głosowych w trakcie przyjmowania śmigłowca. • Zapobiegaj nieuprawnionym zbliżeniom do pracującego śmigłowca.
Zagrożenia podczas lądowania bokiem do kierunku spadku:
Zabezpieczając w porze dziennej lądowanie śmigłowca Mi-2 plus pamiętaj:
• Przygotowane przez Ciebie lądowisko powinno mieć wymiary minimum 35 x 35 m płaskiej powierzchni, bez dołów, wystających kamieni itp. • W pobliżu lądowiska nie powinny znajdować się wysokie przeszkody, w miarę możliwości przynajmniej w jednym kierunku od przewidywanego miejsca przyziemienia, na odległość co najmniej 100 metrów. • Jeśli śmigłowiec ma lądować na odcinku drogi, powinien to być widoczny z daleka, oddalony od łuków i zakrętów oraz bez przeszkód w kwadracie o wymiarach 35 x 35 metrów plac. • Należy pamiętać, że dokonując wyboru miejsca przyziemienia śmigłowca należy kierować się zasadą że na każdy 1 m wysokości przeszkody należy przyjąć 6 metrów odległości tegoż miejsca od niej – np. lądowisko winno być oddalone od przeszkody (drzewa) o wysokości ok. 10 metrów o min 60 metrów. • Pamiętać należy również o tym iż drobne kamienie, ostry piasek lub pył mogą zranić ludzi i uszkodzić śmigłowiec tak więc równie ważny jak odległość jest odpowiedni wybór nawierzchni przewidzianej do lądowania.
Zabezpieczając w porze dziennej lądowanie śmigłowca Agusta 109 pamiętaj:
• Przygotowane przez Ciebie lądowisko powinno mieć wymiary minimum 30 x 30 m płaskiej powierzchni, bez dołów, wystających kamieni itp. • W pobliżu lądowiska nie powinny znajdować się wysokie przeszkody, w miarę możliwości przynajmniej w jednym kierunku od przewidywanego miejsca przyziemienia, na odległość co najmniej 100 metrów. • Jeśli śmigłowiec ma lądować na odcinku drogi, powinien to być widoczny z daleka, oddalony od łuków i zakrętów oraz bez przeszkód w kwadracie o wymiarach 30 x 30 metrów plac. • Należy pamiętać, że dla zachowania bezpieczeństwa śmigłowca wybieraj miejsce do lądowania oddalone od przeszkód stosując proste przeliczenie : na każdy metr wysokości przeszkody miejsce lądowania powinno być oddalone o następne 6 m od tej przeszkody • np. lądowisko winno być oddalone od przeszkody (drzewa) o wysokości ok. 10 metrów o min 60 metrów. • Pamiętać należy również o tym iż drobne kamienie, ostry piasek lub pył mogą zranić ludzi i uszkodzić śmigłowiec tak więc równie ważny jak odległość jest odpowiedni wybór nawierzchni przewidzianej do lądowania.
Wyznaczanie miejsca lądowania:
Przykładowe lądowisko śmigłowca AGUSTA 109
Pamiętaj!
Przy wyborze terenu na lądowisko należy zwrócić uwagę na odległość od niewidocznych dla pilota przeszkód terenowych!
Podejmując śmigłowiec:
• Należy uwzględnić kierunek wiatru. Śmigłowiec ląduje pod wiatr, podejmując śmigłowiec i wydając mu sygnały zwróć uwagę by wiatr wiał Ci w plecy. • Stań ok. 30 m od miejsca przyziemienia twarzą w kierunku pilota w stanowczy i wyraźny sposób naprowadzaj go stosując następujące sygnały:
Komendy jakie można wydawać podejmując śmigłowiec:
TU LĄDOWAĆ!
NIE LĄDOWAĆ!
(jedna ręka uniesiona do góry, druga opuszczona , odchylona nieco od tułowia, symbolizująca literę „N")
WYKONAJ ZAWIS!
(ramiona rozłożone nieruchomo, poziomo na boki)
ZNIŻAJ SIĘ!
(ramiona rozłożone poziomo na boki z wewnętrzną stroną dłoni skierowaną ku dołowi, rytmiczne wahania ramion od poziomu w dół.)
WZNOŚ SIĘ!
(ramiona rozłożone poziomo na boki z wewnętrzną stroną dłoni skierowaną ku górze, rytmiczne wahania ramion od poziomu w górę.)
PRZEMIEŚĆ SIĘ W LEWO!
(prawe ramię wyprężone nieruchomo w poziomie, lewe przedramię wykonuje rytmiczne wahania w kierunku przemieszczania)
PRZEMIEŚĆ SIĘ W PRAWO!
(lewe ramię wyprężone nieruchomo w poziomie, prawe przedramię wykonuje rytmiczne wahania w kierunku przemieszczania)
PRZEMIEŚĆ SIĘ DO PRZODU /DO TYŁU!
(wzniesione ramiona lekko rozwarte wykonują rytmiczne wahania od pionu do śmigłowca i z powrotem / ruch odpychający lub przyciągający /, kierunek przemieszczania wskazują dłonie)
PRZERWIJ MANEWR PODEJŚCIA / ZAWISU – ODEJDŹ!
(wzniesione ramiona lekko rozwarte wykonują energiczne wahania ku górze, wewnętrzna strona dłoni skierowana ku górze)
PRZYZIEMIENIE
(Podmuch powietrza wywołany pracą wirnika w znacznym stopniu utrudnia skuteczne wydawanie sygnałów. Aby zapewnić stabilność naprowadzającego ratownika można podeprzeć się nogą z tyłu nie przerywając przy tym wydawania sygnałów.)
Organizacja lądowiska1
Lądowanie w porze dziennej – na skraju drogi:
Lądowanie w porze nocnej – na skraju drogi:
Lądowanie w porze nocnej – w obrysie jezdni:
Lądowanie w porze nocnej:
Pamiętaj!
• W trakcie lądowania, wyłączania silników, rozruchu oraz startu, generalnie w czasie, gdy wirnik nośny obraca się - obowiązuje bezwzględny zakaz zbliżania się kogokolwiek do śmigłowca na wyznaczone lądowisko lub odległość mniejszą jak trzydzieści metrów. • Osoby i pojazdy nie uczestniczące bezpośrednio w przekazaniu pacjenta oraz osoby postronne nie mogą zbliżać się na odległość mniejszą, niż 30 metrów od śmigłowca. • Osoby lub pojazdy przekazujące pacjenta nie mogą zbliżać się do śmigłowca bez wezwania przez pilota lub załogę! • Czekaj, aż ratownik pokładowy podejdzie do Ciebie lub wykona jednoznacznie przywołujący gest! • Stosuj się do poleceń Członka Załogi. • Dojazd wyłącznie wzdłuż śmigłowca, po lewej stronie, nie bliżej niż 2 metry od jakiegokolwiek elementu śmigłowca.
Prowadząc korespondencję radiową w trakcie działań ratowniczych stosuj się do następujących zasad:
• Jeśli nie widzisz śmigłowca, ale go usłyszałeś, powiedz o tym przez radio, a jeśli potrafisz prawidłowo określić jego położenie, powiedz np.: „Słyszę cię na południowy wschód ode mnie". • Poinformuj przez radio o położeniu miejsca wybranego do lądowania, jaki jest jego stan, właściwości nawierzchni, jakie są przeszkody wewnątrz i na zewnątrz strefy lądowania, zwłaszcza napowietrzne linie energetyczne lub telefoniczne. • Niedopuszczalna jest obecność zwierząt, inwentarza żywego. • Podaj, jakie są inne zidentyfikowane niebezpieczeństwa, określ kierunek wiatru przy ziemi. • Jeśli miejsce lądowania jest wyznaczone na drodze lub jej skraju, zamknij ruch przed lądowaniem śmigłowca. Ruch musi być zatrzymany aż do jego odlotu. • W celu ułatwienia załodze śmigłowca identyfikacji miejsca lądowania włącz • w dzień i w nocy światła błyskowe karetki i/lub wozu bojowego. • Oświetlenie miejsca przyziemienia w nocy wykonaj w taki sposób, by nie oślepiać pilota lądującego śmigłowca (nie świecić na śmigłowiec), przy lądowaniu należy uwzględnić kierunek wiatru, śmigłowiec podchodzi do lądowania „pod wiatr".
Jeśli śmigłowiec przystępuje do lądowania:
• Pamiętaj, że najważniejsze jest bezpieczeństwo Twoje i wszystkich osób w strefie lądowania! • Nie dopuść do wtargnięcia kogokolwiek w przewidywane miejsce lądowania • Chroń oczy, pył w oczach uniemożliwi ci dalszą działalność. • Utrzymuj stałą łączność radiową. • Jeśli widzisz, że śmigłowiec wykonuje manewr w kierunku niebezpiecznej przeszkody lub zagraża komuś, podaj przez radio komunikat: np. „Stop, uważaj z lewej!". • Nie podchodź samodzielnie, ani nie dopuszczaj innych do śmigłowca nawet po wylądowaniu. Poczekaj na wezwanie załogi. • O zbliżaniu się osób postronnych zawsze informuj zespół lotniczy przez radio, próbuj nie dopuścić nikogo do stref niebezpiecznych.
Opracowanie stanowi materiał szkoleniowy jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych w struktury KSRG z terenu powiatu drawskiego.
Opracował: asp. Andrzej Podolak KP PSP Drawsko Pomorskie Data | Views |
---|
Total | 13784 | So. 20 | 1 |
|